Saturday 14 May 2011

selamat hari jururawat!

Assalamualaikum wbh..

Hari ini merupakan hari yang istimewa untuk semua jururawat yang ada dimuka bumi ini..HARI JURURAWAT.Kau ingat kau je ada hari,jururawat pon ada gak taw.

Tetiba teringat pulak masa pi interview diploma in nursing kat KUIS n PPUM.Kau adew??Tak de kan..Soalan wajib yang ditanya adalah :what is nursing??Dengan jayanya saya jawab:
 "Nursing is not about helping other person only but it's encompasses autonomous and collaborative care of individuals of all ages,families,groups and communities,sick or well in all settings."
(maklumla,before interview tue memang dah hafal benda2 nie.Siap tulis 1 ketas kajang lagi)
Other candidates pon tekezut taw i bagitau dengan lancarnya.!
Tapi rezeki ni Tuhan yang tentukan,so tak dapat la jadi nurse.Tapi..,tahukah anda bagaimana boleh munculnya insan-insan yang bergelar jururawat ni??Sejarahnya macam ni..

Actually we noticed that mostly woman yang involve in this field right..?Kalau nak tau nursing was introduced by a woman from Florence,Itali.Nama dia pun ala-ala nama tempat tinggal dia jugak.Florence Nightingale.A sensitive and cheery woman.Pada kurun ke 18 Masihi bidang kejururawatan tak berapa bagus and kebanyakan nurse daripada keluarga miskin.So, Florence Nightingale pun memperjuangkan bidang walaupun dapat tentangan keluarganya until Crimea War yang banyak mengangkat jasa dan bakti beliau sebagai jururawat.
Beliau berusaha membersih dan menjaga hospital yang usang lagi kotor plus jijik dan mengajar para jururawat cara merawat dan menekankankaedah perawatan yang betul.

TAPI KAN KORANG SUMA..Tau tak ada seorang lagi wanita sebelum Florence Nightingale ni??Rufaidah binti Sa'ad Al-Aslami.
Beliau berasal daripada suku Khazraj dan merupakan anak seorang tabib(doktor).Ketika Kota Madinah dalam proses berkembang,Rufaidah RA mengabdikan diri merawat kaum muslimin yang sakit dan membina khemah  di luar Masjid Nabawi ketika suasana damai.Dan ketika perang Badar ,Uhud,Khandaq dan Khaibar beliau menjadi sukarelawan dan merawat tentera Islam yang terluka akibat perang.Nabi Muhammas saw sendiri memerintahkan perajurit yang cedera  dirawat olehnya.

Begitulah alkisahnya jururawat ni.Dulu saya memang berkobar-kobar nak jadi nurse sebab saya sangat sakit hati bila our Malaysians compared our nurses with other nurse from overseas!And of course i hangat hati weyh! I ingat nak ubah persepsi orang terhadap nurse kita but..,I pon kutuk jugak.Bukan apa,ada ke patut orang tengah sakit nak jumpa doktor nurse tue layan kasar.Dah tu buat muka masam.Hadoo0ii kak oii bertambah sakit saya taw tengok muka akak yang macam cucoq udang basi nie.

Walaupun TAK SEMUA nurse yang macam tu kat Malaysia ni tapi ingatlah,jangan sebab nila setitik rosak susu sebalanga yerr.Kesian kawan saya si Fatin,Trah and Hazimah tue..Niat baik nak jadi nurse.Aim depa pun macam saya jugak.

nur akma azman

No comments:

Post a Comment